måndag 15 augusti 2011

Tillbaka blick

Så nu är födelsedagståget framme på köksbordet och även presenterna.
Blir det fira honom lite imorgon fm innan Pontus åker till jobbet. Har kalas på lördag, det får tyvärr räcka nu när pengarna är slut.

Tänk lillkillen blir 1.
Snart dagisdags (Oktober men tiden kommer gå fort dit) och han blir lika självständig som Svea.
Kommer han väl snart hem med första flickvännen :P nej kanske inte. Men tycker åren bara går fortare och fortare (om man inte längtar efter nåt) man hinner inte med.

För 1 år sen hade jag varit uppe på BB för koll så att det va vattnet som gått, och fick en igångsättningstid kl: 08.00 den 16/8-10. Så gick mest och väntade på dagen efter för hade inga värkar.
Hade lite värkar på morgonen den 16 men väl på BB när dom skulle ta ctg kurvan la dom av. Käkade frukost vid 09 och fick invänta värkar. Låg jag på sidan kom dom, på rygg hade jag inga. Så barnmorskan bestämde att ta hål på sista hinnan (09:50). Absolut ingen skön känsla... men då vattnet väl kom ut va det grönt så han hade bajsat och va lite stressad. Men allt såg bra ut. 

Sen bara pang boom kom värkarna med full kraft, duschade en bra stund och vid 11.30 orkade jag inte mer. Bad om lustgas men hjälpte inget då jag knappt hade 30 sekunder paus mellan värkarna. Var bara öppen 6cm så enligt dom skulle det ta ett bra tag till. Sas 11:50.
Tyckte jag direkt fick känningar av att jag behövde bajsa, eftersom det trycker neråt så känns det så fast det är krystvärk. Kunde stå emot första, andra fick jag Pontus att inse att hallå nu kommer han. 
Dock sjönk hjärtljuden ner till 80 sen 50 så dom hade ju kommit inrusande i af, men han fick tryckt på knappen och när undersköterskan kom in kallade hon på barnmorskan. Då var huvudet ute och ytterliggare 2 pers kom in. (Jag fattade inte att hjärtljuden var låga) Barnmorskan var väldigt bestämd och barsk ang krystningarna då hon fick lirka med hans axlar, men på 2:a var han ute eftersom hon mer eller mindre slet ut honom. Kändes det som, och enligt Pontus såg ut.

Och 12:41 är han född, 4495 gram vägde han.


Så 2,5h mot Sveas förlossning på 10h. Jag hade gissat hela graviditeten han skulle väga över 4kg men alla sa emot mig eftersom kurvan va normal. Men jag fick rätt :) Ingen direkt skillnad nu när han var 2:a barnet men hade han varit bredare över axlarna hade han fastnat.
Inga fler barn nu, då kanske det blir en 6kg bebis nästa ggr ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar